středa 24. října 2012

Kaki, exotické ovoce

Dneska jsem narazila v Lídlu na poslední kus tohoto ovoce, chtěla jse ho vyzkoušet, tak jse ho hodila do nákupního vozíčku! :))

Z ciziny až k nám do Česka!

Ačkoliv toto ovoce nenápadného vzhledu připomíná rajče,má skvělou chuť a blahodárné účinky, díky kterým se rozšířil přes Japonsko a Čínu také do Středozemí a subtropů celého světa, ale také Ameriku, kde Kalifornie je 3. největším vývozcem tohoto plodu.
V ČR je k dostání převážně od října do prosince.
Ano, vše je v dnešní době z Číny!!

Plody

Kaki roste na keřích nebo stromech s nízkým kmenem. V jejich chuti jde cítit mrkev i dýně. Mnoho lidí tyto plody přirovnávají k meruňce a broskvi.
Co si myslím já? Nepřipomínají mi ani jedno z toho. Chuť je zajmavá a chutná! Nevím, k čemu ji přiřadit, nikdy jsem nic takového nejedla, ale jsem mile překvapena.


Blahodárné účinky

Kaki  není jen sladkou pochoutkou, jeho blahodárných vlastností využívají lidé po celém světě k léčbě jater a ledvin. Posiluje metabolismus, imunitu a kosti, zmírňuje srdeční a svalové potíže. Používá se pro zmírnění nervozity, únavy a stresu a také jako prevence proti skleróze.
Snad by mi to pomohlo na svalové křeče? Nebo při mé velké únavě?

Složení:

Dužina obsahuje velké množství vitamínu C a A, fosforu, magnesia a vlákniny. Toto ovoce je také vhodné k doplnění stravy dětí a těhotných žen, vitamin A působí příznivě na vývoj dítěte.
Pro konzumaci je vhodné hlavně zralé kaki, proto je někdy potřeba nechat koupené kaki dozrát na teplém místě.
 

Konzumace:

Jí se bez slupky, oloupané nebo lžičkou jako kiwi.
(Jo, já husa ho snědla i se slupkou, snad neumřu! :D)
Pro spestření si ho můžeme pokapat limetkovou nebo cotronovou šťávou. V Japonsku je to pravděpodobně nejoblíbenější ovoce. V některých asijských zemích se suší podobně jako fíky. Dále ho lze využít do salátů, kde ho můžeme pokapat rumem. Z kaki se dá také vyrábět jam.



Hodnoty ve 100g: 
288,7 KJ
0.58   g bílkovin
18,59 g sacharidů
0,19 g tuku 
Graf složení:

  • Graf složení produktu Kaki tomel japonské ovoce

8 komentářů:

  1. Přiznám se, že o kaki slyším poprvé :-)... ale až ho uvidím, tak určitě ozkouším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. také jsem ho včera viděla poprvé, rozhodně stojí za vyzkoušení! :)

      Vymazat
  2. já kaki znám už pár let:-) mamča pracuje v obchodě,takže o "novinkách" víme vždy mezi prvníma
    měla jsem ho jednu dobu strašně ráda a přejedla jsem se ho:D
    a neboj se,neumřeš,já ho jedla vždy neoloupané:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to máš skvělý! :))
      Já o takovýdlech věcech moc v obraze nejsem, ale čase je vždy objevím! Jaj! :D

      Vymazat
  3. Taky ho jím neoloupané a žiju. :-DD

    OdpovědětVymazat
  4. Kaki patří k mým světlým bodům v období zimy. Celý rok se na něj těším :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám takto s litchi ovocem! :))

      Vymazat

Každému odpovím, prosím o strpení! :))