čtvrtek 10. ledna 2013

Co jíst po cvičení?

 Přemýšlím, dumám a zarážím se nad tím, jak vlastně po cvičení jím. Jím správně? Nemám jíst něco jiného?
Asi se to nehoní hlavou jen mě. Rozhodla jsem se do toho jít naplno a tak jsem si přečetla články, rozhovory s dietologama, trenérama a s výživovými poradci, abych udělala zdravý průměr toho, co je opravdu správné.

Většinu z nás by napadlo dát si po posilování, kardiu či vrcholovém sportu bílkoviny. Svaly peci potřebují bílkoviny a bílkoviny napomáhají tvorbě svalů, je to tak? Ale jsou bílkoviny tou správnou volbou?
Nebo je lepší nacpat do sebe sacharidy?


Samozřejmě je správné si po sportování dopřát nějaké to jídlo, ať ve formě koktejlu či tuhé stravy. Možná se to nezdá, ale podle rad (všech nahoře zmiňovaných) je po cvičení ta nejlepší doba na jídlo. A obavy, že to, co jsme spálili hned nabereme? Zastrčte je pod koberec, hodně daleko, protože ty myšlenky jsou úplně zcestné!
Vezmeme to takto. Naše tělo si vytváří tukové zásoby, když přijmeme více než vydáme. Jo to logické nebo ne? :) Během cvičení, když jsem na pokraji sil, zahříváme se, každým skokem pálíme kalorie, tím pádem značnou část přijaté energie spálíme! A když jíme hned po sportu? tělo využívá energii z jídla na regeneraci a obnovu svalové hmoty.  Z toho vyplývá, že většinu energie si vezmou svaly! Saly jsou po cvičení vyčerpané, stejně jako jejich zásoby, tak proto si musí vzít nové na další cvičení!

A co tedy jíst?
Posilování / Vrcholový tréning
  • Když jste v posilovně, určitě není na škodu vypít sacharidový drink, který Vám jistě rádi namíchají.
  •  Dobré je doplnit energii banánem ( Vždy mě to říkal trenér ve volejbalu: "Nezapomeň si vít banán" :D)
  • Proteinová tyčinka také není špatná

 - právě po POSILOVÁNÍ jsou sladkosti výjimečně povoleny. Svaly jsou vyčerpané a potřebují doplnit sacharidy i ve formě sladkého jogurtového nápoje. Z těchto potravin se totiž tráví sacharidy velmi rychle.
- pokud byste po posilování hladověli, zbytečně byste narušili růst svalové hmoty, množství tuku v těle byste tím moc nesnížili ( a já cca před 2 roky hladověla a myslela jsem si, že pro sebe dělám to nejlepší, to jsem byla ale bláhová! :-D)

Kardio/ Běh/Rotoped/Kolo
  • protein 

  • ovoce
A proč zrovna toto?
Protože po vytrvalostním sportu má tělo tendenci spalovat dál, ale pozor, né tuky, ale svaly. Tudíž byste si ubrali na svalové hmotě a tuky by nám zůstali.
- pomocí bílkovin zastavíte spalování svalové hmoty
- maso nebo mléčné výrobky jako zdroj bílkovin jsou sice také možné, ale protože obsahují tuk, ukončily by nejen spalování svalové hmoty, ale i spalování tuku.

A jak na to, když chci hubnout nebo nabrat svalovou hmotu?
  • Hubnutí
- pokud je naším cílem shodit pár kilo, není nutné jíst ihned po cvičení. Fájn je, pokud se v tomto případě najíte 1-1,5 hod po skončení cvičení. Nejlepší variantou jsou bílkoviny doplněné sacharidy



 
  • Nabírání svalů
- pokud je ale naším cílem nabrat svalovou hmotu, měli byste do půl hodiny po cvičení doplnit sacharidy (banán, džus, müsli tyčinku) a do dvou hodin sníst pokrm, který bude bohatý jak na bílkoviny, tak i na sacharidy (např. kuřecí plátek s vařenými brambory a zeleninovým salátem). 

9 komentářů:

  1. Super článek :) Určitě ho hodně lidí ocení ! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tento článek mi přišel vhod. :)) Zrovna dnes jsem nad jídlem po tréninku přemýšlela. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také to je moje aktuální téma! :))

      Vymazat
  3. J8 po tréninku doplňuji hlavně bílkoviny, a to většinou proteinem s mlékem, nebo vařenými vejci. Na hubnutí se mi tato varianta osvědčila asi nejvíc. Byly ale roky, kdy jsem po cvičení taky hladověla, s pocitem "přece se teď nemůžu najíst, když jsem to pracně vycvičila".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. máme to stejně! :D
      Také doplňuji hlavně bílkoviny! ;)

      Vymazat
  4. Ty píšeš, že se po cvičení nemá hladovět, ale pak pro ty co chtějí hubnout, ti mají po tréninku jíst až 1h -1,5h? A to si myslíš, že nebudou hladovět a nebudou se jim spalovat ty svaly, jak ty říkáš?????

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj.
      Nevím, co jse u tebe hladovění, ale u mě je to to, že už po cvičení nebudu jíst vůbec nic.
      Vem si to ze svých zkušeností. Já, jakmile docvičím, tak si jdu dělat jídlo, někdy mi to trvá i půl hodiny, než se večeře udělá, někdy i hodinu a hele, jsme u toho času, kdy by se mělo jíst! :))
      Já si myslím, že nikdo hned po cvičení ještě spocený nejde do leničky a nedá si už předem připravenou večeři! ;)

      Vymazat
  5. skvělý článek. Mimochodem, v tvém popisku jsem četla, že jsi se před rokem rozhodla že začneš vařit. Prožívám teď něco podobného a vůbec nevím jak začít. Nějaké typy ? :) Díky:)

    OdpovědětVymazat

Každému odpovím, prosím o strpení! :))